vrijdag 17 juli 2009

Een plan maken

De fiets wordt opgebouwd op basis van een oud racefietsframe.
Het frame moet voldoen aan de volgende eisen:

Framemaat maximaal 61cm en bij voorkeur kleiner. Mijn Koga voor dagelijks gebruik is 57cm. Daarnaast valt het me op dat veel fixed gear rijders een vrij kleine fiets hebben.

Geen mogelijkheid tot de montage van spatborden. Dat geeft minder minder ruimte boven de wielen en dat vind ik mooier staan. Ook zijn de remmen wat compacter en ik verwacht dat die krachtiger zijn. En het is niet de bedoeling om spatborden te gaan monteren.

Een gangbaar Nederlands merk. Hoewel alles te vinden en te koop is geef ik de voorkeur aan een Hollandse fiets voor gebruik in Holland. Dus bij voorkeur een Gazelle, Batavus, Koga Miyata of Jan Janssen, etc. Een Peugeot, Mercier, Raleigh of Cannondale koop ik liever niet, maar dat is puur persoonlijk.
De kleur is onbelangrijk omdat er een nieuwe laklaag op komt.


Het zou mooi zijn als het frame rechte achterpatten heeft voor het spannen van de ketting. Maar dan kom je uit bij een baanframe. Die zijn minder makkelijk te vinden en kosten zeker meer.



De wielen krijgen velgen in een opvallende kleur en met een hoog profiel. Waarschijnlijk wordt het de Velocity Deep V velg van 30mm hoog.

Het plan is verder om losse naven en spaken te kopen en vervolgens de wielen zelf te spaken.

4 opmerkingen:

  1. He RobZ, ik ben enthousiast geraakt en wil nu ook een eigen fixed gear gaan maken. ik heb op marktplaats een leuke fiets gezien maar weet nauwelijks verstand van zaken. het is een jan janssen en de frame-maat is 59 cm, gemeten van midden-crank tot aan bovenkant zadelbuis. zelf ben ik ongeveer 1.88m is dit dan een goede maat, en is een jan janssen prettig om mee aan de slag te gaan?

    hoop snel wat van je te horen!

    tijmen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 59cm is goed hoor let idd wel even op de drop outs
    er staat een heel sexy rode roh 80s frame tekoop op marktplaats groet sape

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jacques van haaster29 maart 2011 om 14:16

    moet je speciale hubs kopen? (dat blauwe ding waar de ketting om gaat bij de roze fiets) of zit dat al op een racefiets?
    ik wil namelijk ook een fixed gear maken.

    BeantwoordenVerwijderen